
Youtube to druga największa po Google polska wyszukiwarka. Youtube używa każdy. Reklama na Youtube jest trendy. Warto tam być. Często jednak pojawia się problem – szczególnie w małych i średnich firmach – nie mam budżetu kilku tysięcy złotych na stworzenie dobrego contentu video. Oczywiście film można zrobić “po Bożemu” – scenariusz, operator, kamera, montaż. Koszt takiego rozwiązania, to owe kilka tysięcy złotych.
Można też zrobić to metodą “partyzancką” wykorzystując sposoby i możliwości jakie daje nam technologia , portale i… odrobinę sprytu.
Jak zrobić profesjonalny, sensowny film reklamowy na Youtube?
Profesjonalny czyli taki którego nie będziemy się wstydzić, a będziemy mogli go użyć do promocji naszego produktu? Jak zrobić to za kilkadziesiąt lub kilkaset złotych? Możemy zrobić to sami – wykorzystując poniższe sprawdzone sposoby:
a) kręcenie telefonem ze statywem
b) giełdy filmów, animacji (+ freelancer który obrobi taki film)
c) kamerki gopro
d) giełdy ludzi
Każdy z sposobów ma swoje wady – wszystkie mają tę samą zaletę: niskim kosztem możemy przygotować materiał promocyjny sami (lub prawie sami).
Przedstawiam krótki opis każdego ze sposobów wraz z przykładami filmów.
Kręcenie filmów reklamowych telefonem ze statywem
Nie każdy zdaje sobie z tego świadomość, ale w swojej kieszeni mamy maszyny, które potrafią kręcić filmy o świetnej jakości (full hd) . Jeżeli dodamy do tego statyw i proste narzędzie do obróbki video, to bez większych problemów możemy przygotować film podobny do poniższego. Wykorzystać go możemy do reklamy remarketingowej lub może stanowić alternatywę, dla kartek świątecznych wysyłanych mailowo.
Koszt: 0 zł
Giełdy filmów i animacji + freelancer, który obrobi plik video
Drugi sposób to wykorzystanie filmów i animacji, które są już stworzone. Po niewielkiej obróbce mogą dobrze opisywać twój produkt lub usługę. Bazy takich “gotowców” znajdziemy bez problemu w Internecie. Jeżeli dodamy do tego osobę, która w 1-2 godziny przytnie i obrobi nam taki film, to możemy osiągnąć całkiem fajny wynik.
Przykładowe strony, na których możemy znaleźć filmy, animacje i ludzi, którzy pomogą nam w obróbce przedstawiam poniżej:
Koszt pakietu poniższych 3 filmików: 30 USD za szablony + 300 zł za obróbkę (4 godziny pracy designera) . Oczywiście nie wliczam czasu potrzebnego na znalezienie odpowiednich szablonów, napisanie scenariusza etc.
Kamery typu gopro
Kolejnym pomysłem na partyzancki film promocyjny, może być wykorzystanie kamer typu gopro . Koszt kamery to ok. 1000 zł . Możemy pokazać kontekst użycia naszego produktu/usługi zakładając na głowę kamerkę zadowolonemu klientowi . Do wykorzystania w branży turystycznej, hotelowej, spa ale też praktycznie każdej innej.
Poniżej przykłady (oczywiście są to profesjonalnie nagrane filmy, ale dobrze obrazują potencjał kamery gopro)
Giełdy Ludzi
W internecie możemy znaleźć strony (np. www.polscylektorzy.pl ) na których osoby znane lub mniej znane, mogą przeczytać dla nas wybrany tekst, nagrać video ze swoim udziałem . Koszt – często ok 20-30 dolarów. Efekt jak poniżej:
Podsumowanie
Nie bójmy się contentu video. Niekoniecznie musi on być drogi i wymagający dużych nakładów czasowych. Ważny jest pomysł, a przy odrobinie sprytu możemy zrobić kilka filmików, za mniej niż 1000 zł.