
Content marketing to trend ostatnich lat w branży marketingowej. Chociaż o jego istnieniu wiemy od dawna, dopiero w ostatnich latach zaczynamy doceniać potęgę wykorzystywania treści w branży internetowej. W wielu miejscach i na wielu etapach budowania wizerunki firmy, powtarza się, że forma przekazywania treści jest niezwykle ważna, powoli przypominamy sobie o słowach Billa Gatesa, który już w 1996 roku napisał „Content is King” stawiając właśnie treść na pierwszym miejscu. (https://medium.com/@HeathEvans/content-is-king-essay-by-bill-gates-1996-df74552f80d9).
Tekst powstał we współpracy z copywritterką ( jagodapisze.wordpress.com ), która podzieliła się, swoimi przemyśleniami na ten temat.
Ale o co w ogóle chodzi z tym contentem?
Marketing treści polega na regularnym publikowaniu unikatowych, wartościowych publikacji, skierowanych do konkretnej grupy odbiorców. Jego celem jest zainteresowanie potencjalnych odbiorców i nawiązanie trwałej relacji.
Jak tego dokonać?
Istnienie kilka ważnych zasad, którymi należy kierować się, myśląc o marketingu treści. Na początek przedstawiam 3 kluczowe kwestie z nim związane.
#1 Cel
Po pierwsze należy obrać cel. Po co wrzucamy do Internetu taką, a nie inną treść, co chcę otrzymać w zamian? Co chcę osiągnąć publikacjami na dany temat?
#2 Użytkownik
Po drugie do kogo kierujemy artykuł, filmik, infografikę, prezentację, e-booka? Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie profilu osoby lub grupy osób, do których mamy zamiar skierować nasze treści. Od tego powinniśmy uzależnić swoją treść, ale także sposób dystrybucji. Czego potrzebuje klient? Na jakie potrzeby możemy odpowiedzieć, jaki problem pomóc rozwiązać, jakiej nowej wiedzy dostarczyć? Są to ważne pytania, bez których łatwo można zagubić się w bezcelowym udostępnianiu treści „dla wszystkich” czyli najczęściej dla nikogo.
#3 Forma
W zależności od tego, do jakiej grupy będziemy kierowali naszą treść, musimy odpowiednio dobrać sposób (formę) przekazu. Content marketing sięga po artykuły, filmy video, infografiki, prezentacje, e-booki. To wszystko mogą być nośniki naszego contentu, który oprócz wartościowej, niepowtarzalnej, inspirującej treści, musi być także odpowiednio rozdystrybuowany. Inaczej będziemy starali się dotrzeć do młodzieży, inaczej do podróżników, inaczej do biznesmenów i dużych firm. Jeśli o tym zapomnimy, nawet najlepsza treść zginie w otchłaniach Internetu.
Krótkie formy przekazu takie jak filmiki, infografiki mogą być zapowiedzią jakiejś dłuższej relacji. Niech ten pierwszy kontakt z klientem zaangażuje go, zachęci go do dalszego śledzenia strony. Zapisania się do newslettera, czekania na nowe wpisy na blogu, udostępniania ich znajomym. Aby tak się stało, musimy dać mu ekspercką wiedzę z danej dziedziny oraz zapewnić regularny kontakt.
W czym jestem ekspertem?
Po tych 3 wstępnych kwestiach, przechodzimy do kolejnego ważnego pytania, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć. Wybieramy skrawek dziedziny, w której rzeczywiście możemy zapewnić odbiorcy ekspercką wiedzę i powoli budujemy relacje. Nienachalnie przemycamy przy okazji treści, których dystrybucja nas interesuje, dając użytkownikom realną, wartościową wiedzę. Jeśli nasze treści są wyjątkowe, możemy liczyć na rozprzestrzenianie się tych informacji w Internecie.
Optymalizacja Tekstu SEO
Dopiero na koniec warto pomyśleć o optymalizacji tekstu pod wyszukiwarkę. Jest to bardzo ważny element content marketingu, jednak nawet najlepiej dobrane słowa kluczowe nie zatrzymają użytkownika, jeśli tekst będzie nimi na siłę przepełniony. Z drugiej jednak strony, jeśli nie pokusimy się o optymalizację, zainteresowanym może być trudno w ogóle do nas trafić.
Trzeba zatem znaleźć równowagę między tekstem ciekawym, niepowtarzalnym i inspirującym, a napisanym z myślą o algorytmach Google. Jeśli mówimy o filmikach i grafikach, warto frazy kluczowe umieścić w podpisach (meta tagach, nagłówkach) . To pomoże w odnalezieniu naszej treści wyszukiwarce, ale także przybliży tematykę zainteresowanym.
Narzędzia jakich potrzebujesz pomocy w wyborze tematu
Istnieje szereg narzędzi, dzięki którym możemy sprawdzić najczęściej wyszukiwane przez użytkowników hasła i zapytania w interesującym nas temacie. Możemy sprawdzić panujące trendy lub przeanalizować konkurencję. W niektórych sytuacjach możemy wręcz zapytać odbiorcę o jego oczekiwania względem publikowanych przez nas treści.
Jeśli nie masz pomysłu na treść, zrób porządny research. Inspiracją mogą być:
- strony o podobnej tematyce,
- media społecznościowe,
- Linkedin,
- filmiki na YouTube i zostawiane pod nim komentarze,
- grupy na Facebooku
- różnego rodzaju eventy branżowe.
Jeśli masz już słowo kluczowe, ale chcesz użyć je w innym kontekście, podejrzeć trendy lub zobaczyć o co najczęściej pytają użytkownicy, pomocne mogą być narzędzia typu „Asnwer the Public”, „Keyword Tool” czy „SEMSTORM”. Najprostszą pomocą w wyszukiwaniu tematów są sugestie googla, które wyświetlają się w oknie wyszukiwarki po rozpoczęciu wpisywania danej frazy. Możesz także sprawdzić ruch na swojej stronie i zanalizować jej mocne i słabe strony (w tym pomogą Ci narzędzia typu Google Analytics czy Similarweb.com).
Recykling tresci
Innym dobrym sposobem na przyciągnięcie uwagi użytkowników Internetu, jest wykorzystanie starych treści i podanie ich w nowej, odświeżonej formie. Zamiana artykułu na infografikę czy streszczenie e-booka w formie filmiku może być dobrym pomysłem. Sprawdź w Google Analytics, jakie tematy były najbardziej popularne w poprzednich latach i przygotuj ich nową wersję. Pamiętajmy też, że w content marketingu zdecydowanie liczy się jakość, nie ilość!
Dobra treść to…
Dobra treść musimy być ciekawa, niepowtarzalna, inspirująca i angażująca, dzięki której klient zaufa marce, zobaczy w niej ekspertów w swojej dziedzinie. Będzie to content, który sprawi, że użytkownik będzie chciał udostępnić i podzielić się nią z innymi. Dzięki której będzie chciał wrócić po kolejną dawkę wiedzy, nawiązać kontakt, kupić produkt, skorzystać z usługi.
Po dobrze napisanej lekturze, czytelnik powinien zostać z czymś pozostawiony: z refleksją, inspiracją, odpowiedzią na swoją rozterkę czy pytanie, nową wiedzą, pozytywną emocją. To bardzo ważne, aby zdobyć jego zaufanie. Oprócz zawartości, wciąż należy pamiętać o przyjaznej formie. O dobrej czcionce, rozmiarze tekstu, akapitach, nagłówkach. Dobra treść nie zaistnieje bez poprawnej i atrakcyjnej formy, ani forma bez treści.
Czy content to reklama?
Content marketing nie może być nachalną formą promocji. Powinien być zachętą do wejścia w bliższe relacje z marką. Ewentualne promowanie produktów czy usług za jego pomocą, powinno być jedynie delikatnym dodatkiem, niezauważalnym napomknięciem. Content marketing powinien być przeciwieństwem reklam, którymi użytkownicy są zasypywani od rana do wieczora.
Czyli celem samym w sobie powinno być zbudowanie lojalności klienta, budowanie marki, osiąganym dzięki większej ilości wejść na stronę.
Najlepsza reklama to taka, do której klient sam się przekona. Bez żadnego przymusu wejdzie na naszą stronę, przeczyta artykuł, udostępni go, pobierze e-booka. Aby tak się stało, musi nam zaufać, musi zobaczyć w nas odpowiedź na swoje problemy i wahania. Średnio połowa użytkowników Internetu przed zakupem produktu, siada przed ekrany komputerów i smartfonów w celu zdobycia informacji o danym produkcie czy usłudze. To właśnie jest pole do popisu content marketingu.
Dlaczego warto korzystać z content marketingu
Podsumowując, content marketing powinien zostać ujęty w strategii każdej firmy. Jest to najłagodniejsza forma pozyskiwania nowych klientów i odwiedzin na stronie. Ponieważ treści nie znikają z Internetu, będą przynosiły nam wymierne korzyści nawet po dłuższym czasie.
Autor: Jagoda Poszytek. Od lat związana z pisaniem, ale dopiero od niedawna z copywritingiem. Zakochana w bieganiu i podróżach, które do tej pory były największą inspiracją do łapania za pióro. Po wieloletniej pracy w korporacji zdecydowała się rzucić wszystko i wyjechać. Podczas ośmiomiesięcznej podróży postanowiła, że będzie zarabiać na pisaniu. Więcej informacji na stronie: jagodapisze.wordpress.com oraz linkedin: https://www.linkedin.com/in/jagoda-poszytek/