Na co powinniśmy zwracać uwagę przy pisaniu tekstów? Przygotowałem 7 bardzo podstawowych wskazówek dla osób, które piszą swoje pierwsze artykuły do Internetu.
O co zadbać pisząc artykuł do Internetu?
- Wyróżnienie istotnych fragmentów,
- Wypunktowanie najważniejszych treści,
- Unikanie żargonu i skomplikowanego słownictwa,
- Pisanie tekstów do swoich użytkowników,
- Dzielenie tekstów na krótkie paragrafy,
- Skracanie poszczególnych zdań – używanie równoważników,
- Stosowanie się do zasady „odwrotnej piramidy”.
- Umieszczanie słów kluczowych
#1 Wyróżnienie najważniejszych treści
Musimy pamiętać, że użytkownicy Internetu nie przeglądają stron liniowo, ale raczej skanują je w poszukiwaniu tego, co ich interesuje. Wyróżnienie konkretnych treści przez: podkreślenie, pogrubienie czcionki, użycie innego koloru, czy zastosowanie znaków graficznych zatrzyma uwagę użytkownika i da nam dodatkowy czas, na zainteresowanie go treścią naszej strony.
#2 Wypunktowanie najważniejszych treści
Ważną cechą stylu internetowego jest odpowiednie używanie list numerowanych i wypunktowanych. Listy wokół poszczególnych pozycji zostawiają wolne miejsce, dzięki czemu nasze oczy zyskują chwile odpoczynku.
Listy wypunktowane i numerowane powinny :
- zawierać co najmniej 4 elementy,
- posiadać dokładny opis, wprowadzenie i nagłówek,
- jednorodny stylem pisania,
- 4 element, żeby ta lista zawierała 4 elementy
Listy wypunktowane i numerowane nie powinny :
- powtarzać tego samego słowa na początku elementów listy,
- używać zbyt dużej przerwy między punktorem, a początkiem tekstu (oko musi przebyć dłuższą drogę, aby odnaleźć tekst),
- być stosowane zbyt często – tracą wtedy swoje zalety (możemy stosować się zasady 1 na krótki artykuł maks 2 listy wypunktowane).
#3 Unikanie żargonu i skomplikowanego słownictwa
Jak przekonuje Jakob Nielsen dobry tekst internetowy powinien być zrozumiały dla ucznia 6 klasy szkoły podstawowej. Moim zdaniem nie powinniśmy popadać w skrajności, ale tam gdzie jest to możliwe, powinniśmy zrezygnować z fachowego żargonu, akronimów (skrótowców np. BTW ang.by the way– a tak poza tym,), a tam gdzie muszą się one pojawić – powinniśmy wprowadzać je, tłumaczyć, o co w nich chodzi,
Dodatkowo tekst powinien być maksymalnie prosty, zwięzły i zrozumiały. Ważną sprawą jest również określenie potrzeb swoich użytkowników i pisanie w języku , który będzie dla nich zrozumiały – jeżeli ma być zrozumiały dla fachowców, to może zawierać żargon, ale zazwyczaj tekst w powinien być dostępny dla szarych zwykłych użytkowników,
#4 Dzielenie tekstów na krótkie paragrafy
Jak wiemy długi tekst powoduje zmęczenie i uczucie frustracji u odbiorców naszej strony. Możemy temu zaradzić dzieląc nasz tekst na krótkie 5-6 zdaniowe paragrafy, w których poruszymy tylko jeden istotny szczegół naszego tematu.
Paragraf powinien mieć wyraźnie wyodrębniony tytuł w jednym ze znaczników html: ( nagłówki: h2/h3/h4), co dodatkowo ułatwia orientacje i odszukanie najważniejszych treści na naszej stronie.
#5 Skracanie poszczególnych zdań
Duży odsetek ludzi (specjaliści mówią nawet 30-40 %) ma problem, ze rozumieniem tekstu czytanego. Musimy pamiętać, że im zwięźlej ujmiemy nasz tekst, tym więcej zrozumieją z niego potencjalni klienci odwiedzający naszą stronę www. Możemy to osiągnąć stosując zasadę wybierania równoważników zdań, zamiast jednego długiego zdania wielokrotnie złożonego.
#6 Odwrócona piramida
Aby nasza informacja była zrozumiała powinna przybrać kształt odwróconej piramidy: przy podstawie podstawie powinny pojawić się informacje najważniejsze – o czym jest dany artykuł. Często odpowiada za to jego tytuł lub główny nagłówek. Następnie powinniśmy umieścić lead (2-3 zdaniowy opis naszego artykułu), który musi być na tyle interesujący, żeby przyciągnąć uwagę czytelnika.
W kolejnych częściach piramidy umieszczamy rozwinięcie naszego artykułu, a bliżej wierzchołka mogą pojawić się pozostałe informacje.
dość podstawowe ale przyda się – nie wiedziałem o skanowaniu tekstu.
dzieki 🙂 Cieszę się że coś pomogło