Edit: Artykuł zaktualizowany: Kwiecień 2019
W pierwszym wpisie mini cyklu o RLSA pokazywałem dlaczego wykorzystać kampanie RLSA oraz jaki sposób kierowania wybrać. W drugiej części pokażę 8 przykładowych strategii, które możemy wykorzystać z użyciem remarketingu w wyszukiwarce z listami, które stworzyliśmy w wcześniej w Analytics. Do dzieła.
#1 Skieruj kampanie na ogólne słowa kluczowe
Pierwsza strategia może obejmować przygotowanie oddzielnych kampanii RLSA z opcją Kierowanie – targetowanych szeroko, na ogólne słowa kluczowe, których normalnie nie używamy w kampanii.
Przykładowo jeżeli w kampanii sklepu internetowego sprzedającego meble, nie używamy ogólnych słów np. meble, szafki na dopasowaniu zbliżonym, to możemy wykorzystać je właśnie w kampanii RLSA . Warto to zrobić szczególnie do użytkowników, którzy zaangażowali się w treść naszej strony np. spędzili na niej 2 minuty. Użytkownik, który był już u nas na stronie, być może potrzebował więcej czasu na przemyślenie i dalszy research – a teraz szuka dalej np. wpisując w wyszukiwarkę hasło meble do przedpokoju kraków – stosując RLSA na słowo meble wyświetlimy mu naszą reklamę.
W ten sposób możemy także wyświetlić reklamę na słowa związane z konkurencją. Gdy użytkownik nie zainteresował się naszą ofertą za pierwszym razem, a teraz szuka konkurencyjnej firmy – możemy wyświetlić mu informacje o rabacie i zachęcić do skorzystania z naszej oferty, ponieważ wiemy, że był już na naszej stronie i zna jej ofertę.
#2 Stosuj inne reklamy dla użytkowników, którzy byli już na stronie
Drugim pomysłem na wykorzystanie RLSA może być stworzenie kopii niektórych kampanii i wykorzystanie w nich innych tekstów reklamowych, dla użytkowników powracających.
Taka reklama może wyglądać tak: Znasz już naszą ofertę. Co powiesz na rabat -5%? Albo Tylko dzisiaj specjalna promocja -5% na produkty XX . Wykorzystanie niestandardowych tekstów reklamowych w kopiach kampanii, pozwoli nam lepiej odpowiedzieć na oczekiwania użytkowników, którzy byli już u nas na stronie.
Dodatkowo takie kopie kampanii możemy wyświetlać na wyższych pozycjach – podnosząc ich maksymalne stawki za kliknięcie (max CPC).
WAŻNE: żeby w kopiach wykluczyć użytkowników nowych (dla nich mamy oddzielne kampanie z innymi tekstami) – w tym celu wykorzystamy typ: kierowanie.
#3 Zwiększ stawki dla wszystkich użytkowników, którzy byli już na twojej stronie
Kolejnym pomysłem może być dodanie list remarketingowych do już istniejących kampanii i zastosowanie modyfikatora stawki np. +50%.
Zwiększy on o 50% CPC dla wszystkich użytkowników , którzy byli już na stronie (a użytkownikom nowym wyświetli reklamę z niższą stawką). Użytkownicy powracający w jakiś sposób przyszli na naszą stronę, zainwestowaliśmy czas i pieniądze, żeby przyciągnąć ich uwagę. Warto wyświetlić takim użytkownikom reklamę na wyższej pozycji, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięcia.
WAŻNE: W tym przypadku skorzystamy z opcji obserwacja – żeby wyświetlać reklamę wszystkim użytkownikom (także nowym), a tym którzy byli już na naszej stronie dodatkowo podnieść CPC.
#4 Zwiększaj stawkę wszystkim, którzy opuścili koszyk lub wszystkim, którzy np. pobrali plik PDF z ofertą
Ten punkt jest rozwinięciem poprzedniego. Korzystając z opcji Kierowanie, możemy dodać modyfikatory, żeby (przykładowo o 70%) zwiększyć stawkę dla użytkowników, którzy byli już w naszym sklepie , dodali produkt do koszyka ale nie dokonali transakcji.
Podobnie możemy wykorzystać innego rodzaju zachowania użytkowników zwiększając stawki tym, którzy byli na naszej stronie dłużej niż minutę (np. modyfikator +20% ) lub pobrali dokument oferty z naszej strony (+30%).
#5 Połączenie RLSA i kierowania demograficznego
Przejście na wyższy poziom kampanii to wykorzystanie remarketingu w wyszukiwarce w połączeniu z demografią. Możemy konkretną kampanię podzielić na grupy reklam z tekstami reklamowymi odpowiednimi dla konkretnych płci i skierować ją do użytkowników naszej strony. W ten sposób wyświetlimy inną reklamę wszystkim kobietom, które były na naszej stronie dłużej niż minutę, a inną reklamę mężczyznom, którzy spędzili na stronie > 2 min.
Tego typu połączenie jest bardzo skuteczne, ale pamiętajmy także, że ogranicza liczbę wyświetleń reklamy.
#6 Twórz kampanie RLSA dla kampanii produktowych!
Kampanie produktowe możemy połączyć z listami remarketingowymi z opcją Kierowanie i w ten sposób wyświetlać reklamę produktową tylko tym, którzy byli już na naszej stronie. Szczególnie w sklepach, które mają duży asortyment i nie są w stanie wyświetlać się na 100% zapytań w PLA, warto wykorzystać taką strategię, gdyż podnosi ona współczynnik konwersji nawet 2-3 krotnie.
#7 Nie zapomnij o RLSA dla kampanii dynamicznych (DSA)
Podobnie jak w punkcie poprzednim, warto wykorzystać kampanie DSA ,w których Google sam wybierze słowa kluczowe i wyświetli reklamę na podstawie zindeksowanych już stron. Tutaj także świetnie sprawdza się dodanie list remarketingowych z wyższymi stawkami CPC , aby wyświetlić reklamy wyżej użytkownikom, którzy znają już naszą firmę. Połączenie list remarketingowych, kampanii DSA oraz strategii ustalania stawek docelowy ROAS przynosi ostatnio zaskakująco dobre wyniki.
#8 Wykluczenie użytkowników, którzy byli u nas na stronie
Ostatnim już pomysłem jest wykluczenie niektórych użytkowników. Przykładowo jeżeli sprzedajemy produkt, który jest kupowany raz na kilka lat (np. lodówka) i nie chcemy wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy kupili już nasz produkt – możemy w takim wypadku wykorzystywać wykluczające listy remarketingowe. Spowoduje to, że danemu użytkownikowi, nie wyświetli się im już nasza reklama.
Listy wykluczające możemy także wykorzystać do ograniczenia wyświetlania reklam osobom, które zostawiły u nas swoje dane kontaktowe (w przypadku firm, dla których głównym celem jest pozyskanie leada). W takim przypadku nie potrzebujemy żeby użytkownik drugi raz zostawiał nam swoje dane – możemy zrezygnować z wyświetlania mu reklamy po raz drugi, a oszczędzony budżet przekazać na inne kampanie.
Podsumowanie
To tylko kilka przykładowych możliwości wykorzystania RLSA w strategiach Ads. Oczywiście można wymyślić ich dużo więcej – ważne żeby docierać ponownie do użytkowników, których z mozołem pozyskujemy.