Edit: Artykuł zaktualizowany: Kwiecień 2019
Na temat remarketingu w branżowej prasie i portalach zostało powiedziane bardzo wiele. Reklama podążająca, dzięki której możemy powracać do klientów naszej strony internetowej czy sklepu, jest chętnie wykorzystywana w strategiach Google Ads.
Dużo rzadziej widzę jej wykorzystanie w wyszukiwarce, a może być to dobre dopełnienie strategii, szczególnie jeżeli zastosujemy się do kilku ważnych reguł. W tym poście przedstawię podstawy, które dobrze wiedzieć, przed uruchomieniem kampanii remarketingowej.
W kolejnym pokażę sprawdzone i skuteczne pomysły, jak wykorzystać RLSA oraz jakie wykorzystać listy odbiorców w wyszukiwarce, aby dotrzeć do właściwych użytkowników we właściwym czasie.
Dlaczego korzystać z RLSA?
Dla tych, którzy nie korzystają jeszcze z remarketingu w wyszukiwarce – dwa raporty wyraźnie pokazujące dlaczego potrzebujemy takiej kampanii:
Pierwszy raport źródło/medium, do którego dodajmy segment zaawansowany użytkownicy nowi i użytkownicy powracający. W ten sposób możemy zobaczyć jak kształtowały się przychody i współczynnik konwersji, dla nowych i powracających użytkowników.
Drugi raport to porównanie wyników kampanii remarketingowej w wyszukiwarce z innymi kampaniami w wyszukiwarce.

Zwróćmy uwagę na różnicę w współczynniku konwersji, dla kampanii RLSA (szczególnie w kampanii RLSA dla kampanii Produktowej) w porównaniu ze średnimi wynikami w sieci wyszukiwania. Oczywiście pokazane kampanie w wyszukiwarce były tylko niewielkim wycinkiem w całej strategii, ale zarówno koszt kliknięcia, czy współczynnik konwersji pokazują, że warto w nie inwestować.
Zanim zaczniemy wykorzystywać reklamy RLSA pamiętajmy o dwóch kwestiach:
Jak stworzyć listę remarketingową do RLSA?
Najlepiej zrobić to w Google Analytics (Administracja -> Definicje List Odbiorców). Żeby wykorzystać ją w kampanii, wymagane jest 1000 zapisanych ciasteczek. Maksymalna długość takiej listy to 540 dni – po tym czasie ciasteczko na niej zapisane straci ważność. W Analytics możemy stworzyć listy oparte na konkretnych zachowaniach użytkowników – przykładowo możemy zapisać na takiej liście:
- wszystkich użytkowników którzy byli na naszej stronie www,
- wszystkich użytkowników, którzy kupili coś u nas na stronie,
- wszystkich, którzy spędzili na niej więcej niż 2 minuty,
- wszystkich, którzy dodali produkt do koszyka.
- wszystkich którzy kupili coś w naszym sklepie

Opcje: Kierowanie i Obserwacja
Tak przygotowane listy w wyszukiwarce możemy wykorzystać listy na dwa sposoby:
- Kierować reklamę gdy użytkownik był na naszej stronie i dodatkowo wpisał wybrane słowo kluczowe w wyszukiwarkę. W takim razie wybieramy opcję Kierowanie . Żeby reklama się wyświetliła spełnione musza być oba warunki (czyli użytkownik musiał być zapisany na liście i szukać konkretnego słowa) .
- Dostosować stawki dla użytkowników, którzy są zapisani na liście (wybieramy modyfikator stawki i opcję Obserwacja – wtedy system dla użytkowników którzy są na liście zwiększy tylko stawkę zgodnie z zadanym modyfikatorem np. o 20%
Różnica między obiema metodami kierowania jest taka, że pierwsza ogranicza wyświetlanie nowym użytkownikom (kierowanie wąskie tylko do tych którzy byli już na naszej stronie), a druga zwiększa/zmniejsza stawki, ale nie wycina użytkowników nowych. W zależności od tego co chcemy osiągnąć możemy wybrać jedną z nich.
Obserwacja vs Kierowanie – Przykład
Przedstawmy to na przykładzie – jeżeli chcemy zwiększyć stawkę wszystkim użytkownikom, którzy byli u nas na stronie i spędzili na niej więcej niż 2 minuty – wybierzmy opcję Obserwacja. Spowoduje to wyświetlanie reklamy, dla wszystkich zdefiniowanych słów (także użytkownikom, którzy nie byli jeszcze na naszej stronie) i dodatkowo zwiększenie CPC tym, którzy widzieli już naszą ofertę np. o 20%.
Jeżeli wybralibyśmy opcje kierowanie – reklama byłaby wyświetlana tylko i wyłącznie użytkownikom, którzy byli na naszej stronie i wpisali słowo, które mamy w kampanii. wyrzucilibyśmy w ten sposób cały ruch nowych użytkowników.
Listy możemy dodać wybierając w menu bocznym w Google Ads zakładkę Odbiorcy. Po kliknięciu w biały ołówek na niebieskim tle możemy zdecydować czy wybieramy opcję kierowanie czy obserwacja.
