Od kilku tygodni edukuję się z nowego narzędzia Google Analytics – GA4 . Tak nie jest to pomyłka – uważam że jest to nowe narzędzie, nowa metodologia podejścia do danych oparta na eventach, nowe sposoby wdrażania.
Do lamusa odejdzie wiele różnych metryk i wymiarów (żegnamy budzący zawsze kontrowersje współczynnik odrzuceń, sesje!) . Przedefiniowane, a może lepiej powiedzieć dostosowane do aktualnej sytuacji w internecie, tym webowym i mobilnym, zostały także podstawy. Cokolwiek nie myślimy na ten temat – jest to fakt – będziemy musieli się nauczyć wszystkiego jeszcze raz.
Uprzedzając – nie uważam żeby usuwanie starych usług GA i przejście od razu na GA4 było dobre. Powinniśmy korzystać jeszcze ze starego dobrego, dobrze połatanego i poczciwego GA, ale uczyć się i patrzyć jak dorasta jego nowy następca. Rekomenduje wykorzystywanie obu wersji równocześnie, a gdy poczujemy się pewniej przejście do nowego świata GA4. Na upgrade mamy czas do końca 2021, ale obserwując poprzednie zmiany paradygmatu czuję że cała branża może potrzebować na to więcej czasu.
Żeby mój research nie poszedł na marne postanowiłem zebrać najważniejsze materiały (wybór subiektywny) – zarówno te z polskich blogów, jak i te angielskojęzyczne. Jeżeli ktoś nie czuje się na siłach, warto skorzystać z http://translate.google.com/ – wklejając url dostaniemy przetłumaczoną wersję. Może nie jest to 100% literacka polszczyzna, ale da się zrozumieć koncepcje stojące za danym zdaniem.
Podstawy: Co to jest GA4 i czym różni się od starej wersji GA?
- (PL) https://modrzewski.com/google-analytics-4-wszystko-co-trzeba-wiedziec/ – wrócił stary dobry Przemek Modrzewski z kultowego marketinglabs w bardzo dobrym stylu – polecam
- (ENG) https://ken-williams.com/guide/what-is-google-analytics-4/ – klarownie wyjaśnione podstawy.
- (ENG) https://www.kristaseiden.com/hello-to-google-analytics-4/ – to samo co w 1 i 2 ale napisane innymi słowami, do mnie też dobrze trafiło 🙂
- (PL) https://www.conversion.pl/blog/google-analytics-4/ – drugi dobry artykuł na początek, w języku polskim
Różnice GA vs GA4
- (ENG) https://ken-williams.com/guide/overview/differences-between-traditional-google-analytics-and-google-analytics-4/ – Koniecznie przeczytaj po pierwszych 4 artykułach
- (ENG) https://online-metrics.com/google-analytics-app-web/ – jeszcze więcej różnic między obiema wersjami – dobre uzupełnienie do pozostałych artykułów
Upgrade GA do GA4
- https://www.optimizesmart.com/how-to-upgrade-to-google-analytics-4-ga4/ –> 3 scenariusze w jaki sposób dokonać aktualizacji z GA do GA4 . Wersja rozpisana jak algorytm.
Nowe wdrożenie GA4 za pomocą GTM
Tutaj mój pogląd pozostaje aktualny – wdrożenie można wykonać na różne sposoby pod warunkiem że robi się je w Managerze Tagów (GTM))
- https://www.youtube.com/watch?v=QAUvmkBXc1s – fajny krótki filmik podstawy + dodatko jak ustawić event ok 10 min
- https://www.simoahava.com/analytics/google-analytics-4-ecommerce-guide-google-tag-manager/ – szczegółowe wdrożenie od simo. Jak słusznie zauważył: wdrożenie przez gtm jest ciągle w fazie niemowlęcej 🙂 Ale jak czerpać dobre wzorce to od najlepszych
I na koniec
Oficjalny kurs od Google:
https://skillshop.exceedlms.com
Miłej Lektury. A jeżeli znasz dobry artykuł traktujący o temacie (szczególnie w rodzimym języku) to podeślij go do mnie w mailu / komentarzu – będę się starał raz na czas aktualizować listę.