Autor: Kim Scott
Link do książki: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4900919/szef-wymagajacy-i-wyrozumialy
“Szef wymagający i wyrozumiały” Kim Scott to bez wątpienia najlepsza książka o byciu managerem, jaką przeczytałem w ciągu ostatnich dwóch lat. Nie jest to kolejny suchy poradnik, ale pełna praktycznych wskazówek z życia wielkich firm – Kim pracowała w Google, Apple, Twitter czy prowadziła swoją firmę Condor. W wielu momentach były to klasyczne “gotowce” do wdrożenia przez każdego managera.
Radykalna szczerość – trudna, ale niezbędna
Kluczową koncepcją książki jest “radykalna szczerość”. Jest to umiejętność otwartej i uczciwej komunikacji, połączonej z troską o drugą osobę. Scott przekonuje, że tylko w ten sposób można budować silne i efektywne zespoły.
To nie jest łatwe – wymaga odwagi i empatii. Uwielbiam moment gdy autorka zachęca do krytykowania swoich pomysłów ale też w ciekawy sposób pokazuje jak taką krytykę przekazać.
Cztery style zarządzania
Autorka identyfikuje cztery style zarządzania / przekazywania informacji zwornej:
- Radykalna szczerość – szczera informacja zwrotna budująca zaufanie: Jasna i bezpośrednia komunikacja, połączona z troską.
- Manipulacyjna nieszczerość -: Brak szczerości i manipulacja żeby osiągnąć wynik – nie buduje zespołu i działa na krótką metę. Finalnie prowadzi do chaosu.
- Obraźliwa agresja – szacunek w przekazywaniu i uwaga żeby nie zranić : Szczerość bez troski, generująca konflikty, raniąca ludzi.
- Zła/destrukcyjna empatia: brak feedbacku powoduje poczucie że robię wszystko najlepiej – brak rozwoju.
Scott pokazuje, jak unikać pułapek manipulacyjnej nieszczerości, obraźliwej agresji i ruiny empatycznej, dążąc do radykalnej szczerości.
5 Fajnych Cytatów z Książki:
- “Radykalna szczerość to dawanie z siebie tego, co najlepsze, w roli szefa i współpracownika.”
- “Troska bez szczerości to ruina empatyczna – szkodliwa dla rozwoju zespołu.”
- “Szczerość bez troski to obraźliwa agresja – niszcząca relacje.”
- “Kluczem do sukcesu jest umiejętność dawania i przyjmowania konstruktywnej krytyki.”
Jak wykorzystać tą książkę?
Myślę że po pierwsze – przeczytaj ją kilkukrotnie 🙂 Ja po lekturze w swoim zespole analitycznym wprowadziłem:
- Regularny feedback podczas 121 i nie tylko – nie ma co się bać feedbacku, mówienia o tym co jest źle, co nie jest tym czego oczekiwaliśmy – to buduje zaufanie.
- Budowanie kultury otwartości – w trakcie spotkań starałem się częściej prosić o opinie, dostrzegać osoby które siedziały cicho, zachęcałem do krytykowania mnie i częściej słuchałem niż mówiłem 🙂
- Zadbanie o rozwój – Zadaj Twoim ludziom proste pytanie: jak mogę Ci pomóc w Twoim rozwoju? W jaki sposób mogę pomóc postawić pierwszy krok? Co lubisz czego nie lubisz? Poznanie ludzi i ich oczekiwań – zwracam na to więcej uwagi
Zakończenie
“Szef wymagający i wyrozumiały” to dla mnie jedna z 5 pozycji każdego managera. Zmusza do zastanowienia się nad własnym stylem zarządzania. Obowiązkowa lektura dla każdego lidera i managera.
Powiązane wpisy
Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć
Autorzy: Gary Keller, Jay PapasanLink do książki: Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięćDo książki "Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć" podchodziłem jak do każdego...
Persony marketingowe – co to jest i jak ją wykorzystać w marketingu?
Uwaga: Wpis zaktualizowany 25.01.2025 Każdy właściciel biznesu, a szczególnie każdy marketingowiec, musi wiedzieć jak najwięcej o potencjalnych klientach.Znajomość ich cech, tego czym się kierują przy...